70. rocznica powstania szkoły w Sztutowie (1 lutego 1946 - 1 lutego 2016)

Odwieczni rywale – Chełmno – Grębocin – Toruń – Bydgoszcz

wycieczka_odwieczni_rywale_001

To miejscowości, które odwiedzili podczas wycieczki uczniowie klas trzecich.

Chełmno to miasto zakochanych. W urokliwej miejscowości Grębocin znajduje się piękne Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa.

Była to fascynująca podróż do tajemnic świata papieru i druku.

Na warsztatach dzieci próbowały swoich sił w kaligrafii, drukowały na starej żeliwnej prasie oraz stworzyły papier czerpiąc go z kadzi papierniczej za pomocą sita.

Toruń zwiedzaliśmy z przewodnikiem w stroju historycznym. Największą atrakcją była Krzywa Wieża i Stare Miasto. Odwiedziliśmy także Żywe Muzeum Piernika. Jest to doskonała zabawa. Dzieci pod bacznym okiem Mistrza Piekarniczego i Wiedźmy Korzennej przeniosły się do czasów średniowiecznego Torunia. Zostali prawdziwymi terminatorami, czyli uczniami piernikarskimi. Każdy otrzymał na pamiątkę własnoręcznie wypieczony przez siebie piernik.

Po wrażeniach piekarniczych, niech nikt nie myśli, że był koniec, byliśmy na seansie w Planetarium.

Dużą atrakcją był nocleg w doskonale zachowanym forcie. Wyjątkowa atmosfera tego miejsca oraz oprawa zwiedzania pozwalała przenieść się w dawne czasy. Wojskowa musztra, nocne zwiedzanie z pochodniami to niezapomniane chwile.

Drugi dzień wycieczki rozpoczęliśmy od wizyty w Interaktywnym Centrum – Młyn Wiedzy, promującym nowoczesną komunikację naukową. Na sześciu kondygnacjach dawnych młynów dzieci samodzielnie przeprowadzały doświadczenia, badały zjawiska z różnych dziedzin nauki.

Bydgoszcz też zwiedzaliśmy z przewodnikiem, który pokazał nam ciekawe miejsca. Byliśmy na Starym Rynku i tam spotkaliśmy Twardowskiego. Była to dla nas niespodzianka. Ostatnim miejscem zwiedzania podczas wycieczki było Muzeum Mydła i Historia Brudu. W muzeum w ciekawy i niecodzienny sposób pokazana jest historia higieny, brudu i mydła. Podczas warsztatów mydlarskich dzieci same wytworzyły mydła, które zabrali na pamiątkę.

Wracając do domu dzieci już obmyślały plan na następny wyjazd.:)

Wróciliśmy zmęczeni, ale pełni pozytywnych wrażeń.