Platforma nauczania OnLine

1,5% podatku dla szkoły w Sztutowie - KRS 0000 564 708, cel szczegółowy ID 000137

Podwójna (dwutygodniowa) intergracja polsko-niemiecka 2016

W tym roku uczniowie Zespołu Szkół w Sztutowie mieli wiele okazji do sprawdzenia i polepszenia swoich umiejętności językowych. Pierwszą z nich była kolejna już wizyta młodzieży niemieckiej w Polsce w maju (9.05.2016-13.05.2016). Drugą wyjazd na początku czerwca (6.06.2016-10.06.2016) na obóz namiotowy do Niemiec (Semlow ,Meklemburgia-Pomorze Przednie).

W maju, w ramach współpracy ze szkołą w Gingst odwiedziła nas zaprzyjazniona niemiecka grupa. Tematem tygodnia było wspólne gotowanie. Młodzież kleiła pierogi, przygotowywała kanapki, sałatki, a bałagan w kuchni nikomu nie przezkadzał. Podobnie jak dwa połamane, podczas zabaw integracyjnych, krzesła. W czasie tygodnia uczniowie mogli skosztować tradycyjnych lodów, polskich gołąbków oraz przepysznej pizzy.

Wspólne zajęcia w Muzeum w Sztutowie, zwiedzanie Gdańska i Sopotu było dodatkową atrakcją. Kilka dni pozwoliło uczniom obu szkół bardzo się ze sobą zżyć. Przy odjezdzie niektórym poleciały łezki wzruszenia.

Od  6 do 10 czerwca uczniowie naszego gimnazjum i zaprzyjaźnionych gimnazjów w Mikoszewie i Stegnie,  uczestniczyli w Sommercamp in Semlow, wymianie młodzieży polsko – niemieckiej. Tematem warsztatu, który tam się odbył  był zrównoważony rozwój.

Po jedenastogodzinnej podróży dotarliśmy na miejsce, gdzie czekała na nas młodzież ze szkoły w Ginst oraz budowa bazy noclegowej. Po kolacji nastąpiła inauguracja warsztatów w parku zamkowym, przemawiali:  pani burmistrz Semlow Andrea Eichler, prof. dr Peter Schmuck z Uniwersytetu w Getyndze, pan Baumgart.

Dzień rozpoczynaliśmy od zajęć: z dr Wojciechem  Zbaraszewskim z Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Pomorskiego warsztat  na temat zmian klimatycznych; z panem Cornel Kuithanem wykład ” Eko. Odcisk stopy”; z szefową kancelarii leśnej p. Ricardą Pries wykład „Leśnictwo w Mecklenburg-Vorpommern”. Uczniowie grali również w grę symulacyjną – zarządzanie gospodarką leśną.

Po południu mieliśmy zaplanowane różne atrakcje. Najwięcej przeżyć dostarczyła nam wycieczka konnym wozem do Vogelpark-Marlow czyli do parku ptaków w Marlow, gdzie mieliśmy bezpośredni i bliski kontakt ze zwierzętami, wiele radości na placach zabaw…. Dużo emocji przeżyliśmy w trakcie spływu kajakowego rzeką Recknitz.

Wieczorami oglądaliśmy filmy: „Baraka”, „Czwarta rewolucja”, „Projekt Chikukwa”. Integrowaliśmy się grając w piłkę, śpiewając karaoke, pełniąc dyżury przy sprzątaniu po posiłkach, ucząc niemiecką młodzież mówić po polsku, rozmawiając przy ognisku.

Do domów wróciliśmy szczęśliwi, że w końcu będziemy spać w miękkim łóżku i nie będziemy marznąć, oraz jeść normalne obiady….

Oba projekty były współfinansowane z Polsko Niemieckiej  Wymiany Młodzieży.

________________________________________________________________________

Opinie uczniów o wyminie polsko- niemieckiej

• Agata Chwała
    Wymiana była fajna. Była super integracja. Dało radę się z nimi dogadać! Byłam pewna, że nie będziemy ze sobą nawet rozmawiać, a rozmawialiśmy cały czas. Wycieczki były ciekawe, ale mało  było rozrywki. Miałam nadzieję na jakiś park linowy albo coś w tym rodzaju.
  • Wiktoria Kusik
    Wymiana polsko-niemiecka była ciekawa. Dobrze się dogadywaliśmy, fajna rozrywka. Szkoda,  że tak krótko.
  • Banach Oliwia
    Przed wymianą byłam przekonana, że nie dogadam się z nikim, ale już po pierwszym dniu wszystko się zmieniło. Wymianabyła bardzo ciekawa, poznałam bardzo dużo fajnych osób, z którymi mam kontakt do dziś. Nie mogę się doczekać następnej wymiany
  • Dominika Firyn
    Wymiana mi się spodobała. Mimo trudności daliśmy radę się dogadać. Wspólne gotowanie z przepisem było super. Pomieszane słowa troszkę przeszkadzały. Zajęcia były różnorakie i raczej dało się trafić w gusta większości. Chociaż grupa niemiecka nie zawsze chciała w nich uczestniczyć.
  • Dawid Kusik
    Podobały mi się wycieczki z Niemcami. Najlepiej było w muzeum Szttuthof. Wtedy najwięcej z nimi się zintegrowaliśmy. Poznaliśmy się od zewnątrz. W Lemonie było polsih lesson oraz Deutsch lesson. Dużo rozmawialiśmy z dziewczynami z Niemiec.
  • Amanda Kososka
    Wszystko mi się podobało. Najbardziej wycieczka do Sopoty i do Gdańska. Zabawy integracyjne i wspólne gotowanie.
  • Adam Charliński
    Podobało mi się integrowanie z Niemcami. Zwłaszcza pod koniec wymiany.
  • Alicja KujawskaNajbardziej na wymianie podobały mi się wycieczki np. do Sopotu oraz wieczory. Mam nadzieję, że za rok też będzie tak fajnie.
  • Szymon Łapiński
    Podobały mi się noce w pokoju na wymianie. Było śmiesznie. Podobały mi się te z trzy dziewczyny, ponieważ były ładne.
  • Weronika Kuczma
    Najbardziej podobały mi się zajęcia z gotowania i gry integracyjne. Musieliśmy ze sobą współpracować, żeby cokolwiek nam się udało.
  • Marysia Burczy
    Niemcy nie czują chęci do kibicowania i uciekli na lody. Mam nadzieję, że chociaż lody im smakowały i nikt się nie udławił. Bardzo fajnie, że pani Magda nas odwiedziła i wspólnie uczestniczyliśmy w zabawach integracyjnych, w których połamały się krzesła.