W tym roku szkolnym realizowaliśmy projekt „Od edukacji globalnej do odpowiedzialności za Świat”. Zwieńczeniem wszystkich naszych działań były dwa warsztaty zrealizowane w klasach I gimnazjum - w najmniejszym stopniu objętych dotąd działaniami z projektu.
Zajęcia poprowadzili: Aleksandra Gus-Puszczewicz – asystent w Katedrze Polityki Transportowej Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego oraz Andrzej Puszczewicz – opiekun sklepu Intersport w GH Madison w Gdańsku.
Pani Aleksandra przedstawiła młodym ludziom znaczenie transportu w gospodarce globalnej, specyfikę poszczególnych gałęzi transportu oraz ich udział w strukturze przewozów ładunków. Opowiedziała w niezwykle barwny i przystępny sposób o funkcjonowaniu portów w Gdańsku i Gdyni, wielkości i rodzaju przewożonych towarów, możliwościach rozwoju tego sektora gospodarki oraz korzyściach wynikających z konteneryzacji. Młodzi ludzie poznali kilka fachowych terminów – np. Transeuropejska Sieć Transportowa (TEN-T) jednostkę TEU= kontenerowi 20′, terminal kontenerowy (m.in. Deepwater Container Terminal Gdańsk (DCT), armator morski (np. Maersk Line), drogi wodne, koszty zewnętrzne transportu.
Pan Andrzej opowiedział o stosunku jakości artykułu do ceny, realnej wartości produktu oraz komponentach, które wpływają na ostateczną wartość produktu. Zwracał uwagę na prawidłowy sposób ich użytkowania i czyszczenia, podpowiadał co zrobić, by służyły jak najdłużej. Najwięcej uwagi poświęcił tym produktom, które uczniowie bardzo lubią – butom.
Na koniec zajęć na gimnazjalistów czekały niespodzianki – zagadki związane z treścią zajęć nagradzane upominkami – m.in. kostkami matematycznymi.
W ramach projektu, który w naszej szkole nosił podtytuł „Tydzień Edukacji Globalnej – Z własnego podwórka na cały świat” w klasach II i III gimnazjum przeprowadzono zajęcia na temat sprawiedliwego handlu, zużycia wody na świecie, walki z głodem i ubóstwem oraz zanieczyszczenia środowiska. Uczniowie klas II przygotowali autorskie prezentacje multimedialne, które zaprezentowali swoim kolegom koleżankom.
Uczniowie klas VI szkoły podstawowej i gimnazjum uczestniczyli również w warsztatach historycznych, poznawali historię KL Stutthof, dzięki czemu poznali skutki nieprzestrzegania praw człowieka i lekceważenia godności w przeszłości oraz współcześnie. Na korytarzu szkolnym przygotowano wystawę haseł nawiązujących do ochrony praw człowieka.
W klasach najmłodszych (I – IV szkoły podstawowej) przeprowadzono warsztaty ekologiczne, szczególną uwagę zwrócono na potrzebę segregowania odpadów i stosowania postaw ekologicznych w codziennym życiu. Nawet Dzień Życzliwości w tym roku szkolnym nawiązywał do edukacji globalnej, pokazując różnorodność kultur i jednocześnie zależności jakie istnieją we współczesnym świecie.
Edukację globalną propagowali nauczyciele: Renata Afeltowicz, Agnieszka Rugała i Sylwia Owsińska. Państwu Aleksandrze i Andrzejowi Puszczewicz dziękujemy za fachowe wsparcie naszych działań.